homee-mail
 
 
Table of Contents / Inhoudstafel van deze site
 
PRIVACY PLEDGE
We will not sell or disclose any information about you.
 

 Rated with RSACi

 
Bijgewerkt op maandag 19 juli 1999 /
info@datatestlab.com

© Copyright 1997-1999 by
DTL bvba,
Oud-Turnhout, Belgium
Data TestLab® is a registered trademark of DTL bvba,
Oud-Turnhout, Belgium

e-mail

Click here to report alleged copyright infringment in this domain

DTL Data TestLab
Wie wat waarDTL Internet introductieTestenPrivacyDTL Xplore
Global Village.beDVD Region Hacks

 

Villa PC

Leven met bugs (1) 

door Jozef Schildermans

Villa PC nr. 204 (geschreven 1/6/99); deel 2 vind je hier

Computers zijn deterministische machines waarvan de acties honderd procent voorspelbaar zijn. Hoe komt het dan dat computers vaak dingen doen die niemand kan voorspellen en die ook helemaal niet logisch lijken? Sommige gebruikers starten hun computer op of sluiten hem af volgens een strikt ritueel om er toch maar zeker van te zijn dat hun computer "vandaag of morgen" goed zal werken en niet bijvoorbeeld om de haverklap vastloopt. Sommige computergebruikers ontwikkelen hetzelfde soort bijgeloof als sporters of brandweermannen of gokkers. Voor ze aan hun taak beginnen knopen ze hun veters op een bepaald manier, of raken ze een of andere totem aan, of denken ze positieve gedachten. Als er dan toch iets misgaat dan wijten ze dat aan het feit dat ze hun ritueel niet correct hebben uitgevoerd. Dit gedrag is minder belachelijk dan het lijkt én meer wijdverspreid dan menigeen denkt. De Amerikaanse gedragspsycholoog B. F. Skinner sloot proefdieren op in een zogenaamde Skinner doos. De doos bevatte een schakelaar die een voedings- of beloningsmechanisme in werking zette. Ratten, duiven en varkens leerden snel dat een druk op de schakelaar een beloning opleverde. Maar in 1948 deed Skinner iets revolutionairs: hij verbrak de verbinding tussen de beloning en het drukken op de schakelaar. De proefdieren kregen een beloning op volkomen willekeurige momenten, onafhankelijk van wat ze aan het doen waren. In zes op de acht gevallen ontwikkelden de proefdieren "bijgelovig" gedrag. Sommige dieren draaiden een aantal keren om hun as; andere staken hun kop in een bepaalde hoek van de doos; weer andere bewogen hun lichaam in bepaalde patronen. Zelfs als Skinner de beloning uitschakelde, dan nog duurde het uren voor de proefdieren met hun ritueel stopten. De dieren legden duidelijk de link tussen de beloning en het ritueel, een ritueel dat door toeval was ontstaan en werd versterkt door het op willekeurige momenten toedienen van de beloning. Een gokker die zijn neus op een bepaalde manier aanraakt voor hij een kaart bijvraagt tijdens 21-tigen vertoont gelijkaardig gedrag. Hetzelfde geldt voor een sporter die altijd hetzelfde ondergoed draagt vòòr een belangrijke wedstrijd. En een computergebruiker die de kast van zijn computer op een bepaalde manier aanraakt vòòr hij hem inschakelt vertoont dit gedrag eveneens. coverWie meer over dit onderwerp wil lezen, raad ik het uitstekende boek Unweaving the rainbow van Richard Dawkins aan. (ISBN 0-713-99214-X) We weten nu waarom bijgelovig gedrag wijdverspreid is, maar waarom is het niet belachelijk? Daarover heb ik Villa PC 205 (volgende week).

 

Discussiëren over dit of andere onderwerpen? http://www.globalvillage.be/cgi-bin/Ultimate.cgi?action=intro